ALLA bilder i bloggen är PRIVATA och får INTE kopieras och/eller användas utan min tillåtelse!!!

fredag 28 juni 2013

Jävligt söt?!

Alltså p.g.a mitt höga BMI har jag fått göra en tidig socker/glucosbelastning. För er som inte vet så gör man det för att upptäcka diabetes, i mitt fall s.k graviditetsdiabetes. Man går till labben på fastande mage och dom tar ett venöst blodprov (VBP) efter det får man dricka en sockerlösning på ca. 1 min (som gärna vkulle vilja ha kommit upp igen *urk*) efter det får man INTE röra sig mer än absolut nödvändigt. D.v.s man får sätta sig på en obekväm jävla stol i korridoren 3 steg bort. Hur ofta sitter man så jävla stilla då?! Nå efter en timme tar dom ett nytt VBP så får man sätta sig på den däringa stolen en timme till och så tar dom det sista VBP så får man åka hem sen. Fine, jag är fet och det är mitt eget fel men på den här ön är dom fan extrema... I Sverige ligger gränsvärdena för fastande BP på 7 (? om jag inte minns fel) och efter 2h på mellan 10-12 beroende på var i landet man bor. Här ska det på fastande ligga under 5,5, mitt var 5,1 så lite högre än vad jag velat ha men å andra sidan tryckte jag i mig rågsmörgås, te och turkisk yoghurt med nötter och torkad frukt kvällen innan precis före jag fick "matförbud". Efter 2h låg mitt värde på 9,1 och gränsvärdet ligger på 6! WTF!!! Alltså blev jag direkt och akut kallad till diabetessköterskan dagen efter och väl där påpekade jag att jag sällan får i mig SÅ mycket socker ens på en vecka, men nej då, mina värden var SÅ hemska att dom måste hålla koll på mig under lupp. Helst skulle jag skriva vad jag äter varje dag men där satte jag stopp! Det räcker gott och väl med att jag ska sticka mig i fingret och testa mig minst 7ggr/dag, dessutom blev jag så uppgiven på sköterskan när hon inte alls ville lyssna på mig att jag talade om att jag jobbat som närvårdare/usk nästan hela mitt liv att jag har ganska bra hum om det hela, så tack och lov blev det ett ganska kort besök.

Och tänk att jag faktiskt inte alls är särskilt förvånad över att efter att pickat mig i 2 dagar UTAN att ändra min kost så ligger jag för det mesta åt det lägre hållet! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar